Chocquerend. Stigmatiserend. Discriminatie. Etnische profilering. Stereothyperend. De Zwarte Pieten discussie is nog maar net gaan liggen of er brak bijna een Zwarte Pieten discussie 2.0 uit in ons kikkerlandje. Dit keer was de aanleiding de klantprofielen die Albert Heijn sinds een jaar of twee gebruikt voor het trainen van haar medewerkers. In Nederland hebben we een hekel aan […]
23 januari 2018 Lees meerHet spreekwoord “De beste stuurlui staan aan wal” heeft een negatieve connotatie en wordt in de praktijk kritisch gebruikt om aan te geven wat de toegevoegde waarde is van externe consultants. En dan vooral het gemak waarmee ze dure adviezen denken te kunnen geven staand aan die spreekwoordelijke wal. Ik ervaar dat er juist een kern […]
2 januari 2018 Lees meerIn een ideale wereld lopen productontwikkeling en marktontwikkeling gelijk met elkaar op. In de praktijk wordt vaak eerst een product ontwikkeld en pas daarna gekeken naar de propositie naar de markt. Een gemiste kans waar ze bij Philips nog een pijnlijk woordje over mee kunnen praten. In deze blog 5 gemiste kansen. 1. Behoefte van de markt […]
30 oktober 2017 Lees meerIn de strategiesessies die ik begeleid werk ik vaak met ervaren medewerkers die al een aantal jaren werken bij hun werkgever. Twee keer heb ik met jongeren een sessie begeleid en dat is totaal anders. Hun houding vind ik een verademing. Zo mocht ik een social media workshop begeleiden over de sociale media strategie voor een sportorganisatie […]
2 oktober 2017 Lees meerSteeds meer bedrijven die ik tegen kom werken met persona’s. “Die van ons heten Koen en Maartje”, wordt er dan vol trots gezegd. Het voordeel van het werken met persona’s (ook wel ijkpersoon of droomklant) is dat je je veel specifieker gaat richten op je verschillende doelgroepsegmenten in plaats van een one-size-fits all strategie. Evident. […]
30 juni 2017 Lees meerBeste directie van Gentiluomo, Ik ben zo iemand die veel van zijn kleren online koopt. En één van mijn favoriete merken is Gentiluomo. Voor de (mee)lezers: Gentiluomo is een Nederlands herenmodemerk met een Italiaanse naam met kantoor in Gilze Rijen. Toen ik laatst via Facebook (ik volg jullie overigens ook via Instagram) eindelijk dat blauwe zomerse […]
22 juni 2017 Lees meerIk probeer het mijn zoontje van bijna 3 te leren. Maar het druist volledig in tegen zijn hele systeem. Delen. Hij kijkt me ook raar aan als ik zeg dat hij moet delen. Hoezo? Dat is toch van mij? Ik probeer hem wijs te maken dat delen het nieuwe hebben is. Maar zo trendgevoelig is […]
13 juni 2017 Lees meerIk krijg vaak de vraag wat doe jij nou eigenlijk? Best logisch want hybride marketing is een term die ik zelf bedacht heb. De vraag wat het inhoudt beantwoord ik natuurlijk graag. Maar een case spreekt vaak meer tot de verbeelding. En het is geen toeval dat ik hiervoor een case gebruik van Match 4U. Match 4U is […]
8 juni 2017 Lees meerIk doe best moeite om een beetje bij de tijd te blijven. In mijn kleding, woordgebruik, sociale media: Instagram en zelfs op Snapchat ben ik te vinden. Toen ik dit weekend bij een hip feestje uitgenodigd was in de Curtain Club in Amsterdam (vanuit onze cocktailsite worden we wel eens uitgenodigd voor hippe events) dacht […]
23 april 2017 Lees meerLees een willekeurig artikel op Marktingfacts, Marketingonline of Frankwatching en het staat vol met Engelstalig marketingjargon. Als gevolg daarvan zie je dat de Nederlandse marketeer de laatste jaren klakkeloos alle Engelstalige buzzwoorden overneemt. En dus kijkt niemand meer op als er tijdens een vergadering gezegd wordt: “We moeten meer aan storytelling doen.” Of: “Onze commerciële mensen moeten […]
5 maart 2017 Lees meerWaarom is het goed om te laten zien wat je allemaal met een besteldoos kunt doen op social media? A. Omdat het fun is B. Omdat het creatief is C. Omdat het uitnodigt om het ook te doen D. Omdat Coolblue dat ook doet en dus zal het wel goed zijn Wat mij betreft zijn […]
27 februari 2017 Lees meerDe klantreis speelt in mijn workshops een wezenlijke rol in de te bepalen marketingstrategie. Vakgenoten gebruiken vaak het woord customer journey, maar ik gebruik liever “gewoon” Nederlandse woorden. Maar of het nu gaat om een consumentenmerk, een webshop, een dienstverlener of een maatschappelijke organisatie, ik benader de klantreis altijd vanuit het perspectief van de klant van mijn […]
11 januari 2017 Lees meer