Buzzwoorden Bingo

Lees een willekeurig artikel op Marktingfacts, Marketingonline of Frankwatching en het staat vol met Engelstalig marketingjargon. Als gevolg daarvan zie je dat de Nederlandse marketeer de laatste jaren klakkeloos alle Engelstalige buzzwoorden overneemt. En dus kijkt niemand meer op als er tijdens een vergadering gezegd wordt: “We moeten meer aan storytelling doen.” Of: “Onze commerciële mensen moeten […]

5 maart 2017 Lees meer

Wat is jouw social media doel?

Waarom is het goed om te laten zien wat je allemaal met een besteldoos kunt doen op social media? A. Omdat het fun is B. Omdat het creatief is C. Omdat het uitnodigt om het ook te doen D. Omdat Coolblue dat ook doet en dus zal het wel goed zijn Wat mij betreft zijn […]

27 februari 2017 Lees meer

Valkuilen van de klantreis

De klantreis speelt in mijn workshops een wezenlijke rol in de te bepalen marketingstrategie. Vakgenoten gebruiken vaak het woord customer journey, maar ik gebruik liever “gewoon” Nederlandse woorden. Maar of het nu gaat om een consumentenmerk, een webshop, een dienstverlener of een maatschappelijke organisatie, ik benader de klantreis altijd vanuit het perspectief van de klant van mijn […]

11 januari 2017 Lees meer

Homo sapiens mobilis

Toen social media net opkwam deed ik nog alles op mijn computer. Ik had nog geen smartphone. Een mobiele telefoon waarmee je kon bellen en smsen vond ik serieus al heel wat. Studiegenoten gebruikten internet op basis van telefoontikken en namen hun floppy diskette mee naar de mediatheek. En je social media bediende je vanachter je […]

9 januari 2017 Lees meer

Goede voornemens

En toen was het alweer kerst. Wat is het snel gegaan dit jaar. De tijd van kerstborrels met collega’s en uitspreken van voornemens is al weer aangebroken. Voornemens 2017 Ieder jaar denk ik rond de kerst traditiegetrouw na over mijn voornemens. Privé maar ook zakelijk. Wat gaan we volgend jaar beter doen? Wat gaan we […]

22 december 2016 Lees meer

Is jouw pay off klaar voor 2017?

“Wat is belangrijker? Je pay off of wat anderen over je zeggen?” Met deze bijna retorische vraag beantwoordde ik laatst de vraag van een klant of hij een pay off nodig had. En nee, dit is niet een blog waarin ik het belang van een pay off een beetje ga bagatelliseren. Een goede pay off […]

20 december 2016 Lees meer

Als je homepage je voordeur is, waarom is de bel dan verstopt?

Geregeld krijg ik de vraag wat ik van een website vind. Van de ene kant vind ik dat niet zo maar een vraag die je één-twee-drie beantwoordt. Van de andere kant neemt een gemiddelde bezoeker van je site ook niet meer tijd dan 2 minuten om je site te bekijken. En dat is al veel […]

30 november 2016 Lees meer

Wie is jouw droomklant?

Als ik vraag naar iemand zijn droomklant dan krijg ik in 9 van de 10 gevallen een algemene omschrijving van de doelgroep. Maar een doelgroep zorgt niet voor focus. Sterker nog omdat je je richt op je hele doelgroep en niemand wil uitsluiten werkt het afstandelijk (voor je het weet zit je in de u-vorm […]

6 november 2016 Lees meer

Draagvlak is de kortste route naar strategie

Een plan is maar een plan. Zonder draagvlak is de kans groot dat een plan intern niet het juiste commitment krijgt en uiteindelijk in de bureaula belandt. Logisch. Maar toch zie ik dat er nog steeds veel taakgerichte plannen gemaakt worden. Daarna de implementatie. Liever redeneer ik andersom. Eerst draagvlak en daarna het plan. Sneller en […]

2 november 2016 Lees meer

Doe jij aan social selling?

LinkedIn is voor mij mijn belangrijkste business tool. Belangrijker nog dan mijn website. Sterker nog als ik zou moeten kiezen tussen de twee zou ik zonder twijfel kiezen voor LinkedIn. Daar heb ik mijn netwerk dat ik kan vergroten, kan ik mijn kennis op verschillende manieren delen via blogs en updates en kan ik de […]

27 oktober 2016 Lees meer

Content zonder contact is zonde van de moeite

Online verbinding maken vraagt behoorlijk wat van de kwaliteit van je content. Het internet is nogal een afstandelijk kanaal, dus om dan tot contact te komen zul je van goede huize moeten komen. Daarbij komt dat content maken tijdrovend is. In deze blog 5 dingen die ik anders ben gaan doen om online verbinding te […]

25 oktober 2016 Lees meer

Trend: bedrijven zetten vol in op persoonlijke factor

Na de digitalisering, de opkomst van sociale media en mobile first zie ik nu een andere grote trend in marketingland. Persoonlijk. Je ziet het goed terug bij de grote, innovatieve bedrijven als Albert Heijn, Coolblue en KLM. Uiteraard. Maar vandaag hoorde ik een radiocommercial van DTG (de oude Gouden Gids en Telefoongids) waarin het bedrijf […]

22 oktober 2016 Lees meer