In de marketing lessen die ik geef vind ik het belangrijk om ik geregeld een case uit te actualiteit te belichten. In mijn afgelopen les behandelde ik merknamen en wat er allemaal bij komt kijken als je een nieuwe merknaam gaat bedenken. Maar wat doe je als je een gevestigde naam moet inwisselen voor een nieuwe naam? Denk aan Overtoom naar Manutan, Smiths naar Lays of Van Gansewinkel naar Renewi of nu in de actualiteit: Nouryon, als afsplitsing van Akzo Nobel. De naam blijkt een 1-op-1 verwijzing naar de oprichter Noury. Maar of de naam nu zo gelukkig gekozen is voor een internationale wereldspeler in specialty chemicals vraag ik me af.
Ik verwacht dat je als lezer van deze blog die niet bekend zijn met de achtergrond van het bedrijf bij Nouryon eerder de associatie zullen leggen met to nourish in plaats van de naam van de oprichter.
Discussievraag: Nouryon of Nourychem?
Dus, voor welke naam zou jij kiezen:
A) Nouryon;
B) het alternatief Nourychem;
Of C) geen van beide…
Tendens in moeilijke merknamen
Nouryon is een merknaam die wat mij betreft past in een rijtje met andere moeilijke merknamen als Renewi (Van Gansewinkel) en Signify (Philips Lighting). Ik vind ze niet alleen moeilijk, maar vaak ook abstract en afstandelijk. Toeval of is het gewoon steeds moeilijker om een unieke, krachtige merknaam te bedenken?
Meer weten over het bedenken van merknamen? Lees dan mijn blog: Checklist: waar moet een sterke merknaam aan voldoen?
Reageren
Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je vragen, aanvullende tips of misschien een mooie case die je wil delen, reageer dan zeker!