Iedere workshop over content strategie die ik begeleid, begin ik met de vraag te stellen: Wat is Content Strategie? Ik merk dat ik iedere keer weer een andere woordenwolk kan samenstellen van de verschillende antwoorden die ik krijg, vaak sterk ingegeven door het verschil in context en perspectief van het bedrijf alsook de leeftijd en expertise van de deelnemers.
In deze blog beschrijf ik de meest gegeven antwoorden die ik heb gecategoriseerd in verschillende content strategieën en tactieken. Ik zal beginnen met mijn definitie van Content Strategie.
Mijn definitie van Content Strategie
Als je googlet of boeken leest over Content Marketing bestaan veel er verschillende definities van content strategie. In de loop der jaren heb ik mijn eigen definitie gevormd.
Content strategieën en tactieken
Thoughtleadership = kennis online delen vanuit je autoriteit
Thougtleadership is een veelgenoemde term vanuit content strategie. Maar het is niet hetzelfde. Bij deze strategie gebruik je je expertise als content zodat je steeds beter gevonden wordt op je expertise door mogelijke klanten die daar behoefte aan hebben. Voordelen van thoughtleadership zijn geloofwaardigheid en dat je er vertrouwen mee opbouwt. Belangrijke succesfactoren zijn: het moet uniek zijn, je moet bij voorkeur de eerste zijn, op feiten gebaseerd en je hebt interne ambassadeurs nodig. Wil je echt thoughtleadership op een bepaald domein claimen? Zet dan een slim onderzoek op vanuit een actueel thema in de markt en deel de resultaten via blogs en whitepapers.
Als je unieke kennis hebt is thoughtleadership een interessante strategie. Belangrijke voorwaarde is dat je er een open en transparante cultuur voor nodig hebt. Zit je in een concurrentiegevoelige markt dan is dit iets waar je goed over na moet denken, want je concurrent leest jouw content ook met bovengemiddelde interesse mee.
Meer traffic genereren
Meer bezoekers ofwel meer traffic genereren naar je website is een veelgenoemd doel bij content strategie. Vaak wordt dit na een discussie over het soort bezoekers aangescherpt naar: kwalitatieve traffic genereren. KPI’s die hierbij passen zijn: bezoekers die meerdere pagina’s bezoeken, een langere bezoektijd (time on site), terugkerende bezoekers (returning visitors), bezoek van product pagina’s, etc.
Formuleer niet alleen hoeveel bezoekers je wilt, maar definieer dit naar type bezoekers en gedrag op je site. Of het returning visitors zijn en wat hun time on site is.
Inbound marketing
Inbound marketing is het slim inzetten van content met als doel om goed gevonden te worden in zoekmachines. Dit is een pull methode die je online toepast. Een effectieve inbound tactiek is bijvoorbeeld antwoord geven op veelgestelde vragen vanuit klanten. Content marketing en inbound marketing wordt door sommigen wel eens verward waarbij gedacht wordt dat het hetzelfde is. Content marketing houdt meer in dan inbound marketing. Zo raad ik altijd aan om vanuit een duurzame inbound strategie te werken gericht op relevante keywords met zoekvolumes en dit te versterken vanuit outbound marketing als SEA, social media en emailcampagne in de content strategie.
Inbound marketing tip: in Google zie je bij zoekresultaten de inzet: Mensen vragen ook. Gebruik deze vragen om er antwoord op te geven in je content.
Storytelling
Vertellen wat je doet op een aantrekkelijke, authentieke manier is een mooie vorm van engaging content om nieuwe klanten (of potentiële medewerkers) aan te spreken. Als je wilt vertellen hoe goed je bent, doe dit dan vanuit je klant via een levendig en authentiek succesverhaal.
Storytelling werkt het best als het authentiek is. Dit maakt het verhaal van je bedrijf geloofwaardig. Natuurlijk wil je dit op een zo kwalitatief mogelijke manier doen. Zeker als je ziet wat foto’s en filmpjes op Instagram en youTube voorbijkomen. Moet je gelikte fotografie gebruiken? Nee dat hoeft niet, zolang je dicht bij jezelf blijft en het geen afbreuk doet aan je corporate image.
Lees meer over dit item in mijn blog: Vertellen wat je doet – 5 tips voor je content strategie
Leadgeneratie
Het genereren van leads is voor veel B2B bedrijven de primaire doelstelling van hun marketing strategie. Wil je leads genereren dan zul je niet alleen goed moeten nadenken over hoe je slimme call to actions, whitepaper downloads, etc ontwikkelt. Maar ook hoe je end of funnel content ontwikkelt die op het einde van de customer journey ervoor zorgt dat potentiele klanten met interesse ook de stap zet van de Think fase naar de Do fase.
Lees ook mijn blogs gerelateerd aan leadgeneratie:
– Waarom je content strategie te weinig leads oplevert?
– Waarom je beter moet nadenken over je call to actions
Conversie verhogen
Heb je een webshop dan is het interessant om je conversie te verhogen. Tactieken op het gebied van UX, A/B tests, slimme persuasieve content en het inzetten van reviews worden veel toegepast.
Zelf heb ik sinds afgelopen jaar een webshop met cocktailproducten: shop.cocktailicious.nl Het genereren van traffic lukt me vanuit mijn cocktailsite vrij makkelijk vanwege het hoge volume. Je conversieratio omhoog krijgen is alleen een different ball game. Door zelf ook aan de knoppen te draaien en actief te testen merk ik welke factoren meespelen.
Waarom je een Content Strategie nodig hebt?
Bedrijven met succesvolle content hebben een content strategie geformuleerd met heldere doelen. Ieder content item moet bijdragen aan de content doelen die je gesteld hebt. Draagt het niet bij aan je geformuleerde content doelen, maak het dan beter of steek je energie ergens anders in. Niks erger dan een stuk content dat ergens doelloos zweeft in onze digitale ruimte.
Hoe goed werkt jouw content strategie?
Levert jouw content strategie nog niet op wat je wilt? Dan is een content strategie audit een goede eerste stap om deze aan te scherpen. Voor bedrijven die twijfelen over hun content strategie bied ik deze audit gratis aan. Hierin screen ik je content op de belangrijkste kanalen vanuit de content doelen. Op basis hiervan ontvang je een rapport van één A4tje op met daarin de belangrijkste bottlenecks en eerste aanbevelingen.