Corona is een enorme beproeving voor veel organisaties door alle beperkingen die het met zich mee brengt. Tegelijkertijd legt Corona ook digitale uitdagingen en kansen bloot voor je organisatie. Want waar je voorheen als CEO of Marketing Manager echt van goede huize moest komen om digitale vernieuwing aan te jagen, is er nu ineens de urgentie en heeft intern iedereen je aandacht als je begint over digitalisering.
“Zoals de vulkaanuitbarsting onder de gletsjer Eyjafjallajökull in 2010 bij KLM acuut leidde tot een grootscheepse opzet van de social care afdeling van KLM, zo leidt Corona in 2020 bij veel bedrijven tot een versnelde digitale transformatie.”
Urgentie als toverwoord voor digitale transformatie
Urgentie is een grote, onderschatte stimulans van innovatie. Corona heeft veel impact op het bedrijfsleven en heeft er tegelijkertijd voor gezorgd dat de digitale transformatie bij veel organisaties in een directe stroomversnelling terecht is gekomen.
Update: in 2020 is de digitale transformatie met 7x versneld ten opzichte van voorgaande jaren.
Bron: Mc Kinsey & Company
Ook op strategisch niveau zijn organisaties in de innovatiestand gezet. Het versnellen van digitale bedrijfsprocessen, onderzoeken van online verdienmodellen, de digitalisering van producten of diensten zijn met stip gestegen op de agenda. Digitale investeringen zijn topprioriteit geworden. Uit onderzoek blijkt bovendien dat CEO’s deze investeringen in digitalisering willen vasthouden de komende jaren.
Blijf zichtbaar
Ook tijdens Corona is het belangrijk om zichtbaar te blijven. Dus stop niet met communiceren, maar zorg dat je zichtbaar blijft en blijf communiceren vanuit wat je te bieden hebt. Ook als je klanten op dit moment niet bij je kopen is dat geen reden om van de radar te verdwijnen. Op het moment dat Corona voorbij is wil je namelijk weer top of mind zijn.
SEO en e-commerce: hogere zoekvolumes
Het digitale gedrag van mensen thuis schiet omhoog. Mensen hebben tijd om zich te oriënteren en foodblogs en supermarkten, maar bijvoorbeeld ook bouwmarkten, zien hun bezoekersaantallen pieken. Dit geldt niet alleen voor consumentensites want ook B2B wordt meer tijd besteed online. Goede tijd dus om je SEO te optimaliseren zodat je optimaal inspeelt vanuit je producten of diensten op het zoekgedrag van je (potentiële) klant. Zet je Google Ads in? Check dan ook even of je niet veel meer (of minder) betaalt voor dat ene zoekwoord waar nu juist veel meer of veel minder volume op zit.
Pas op voor de gevoeligheid van social
Mensen zitten thuis dus ook op social zien we meer gebruik. Maar pas op, de toon ligt gevoelig. Ga geen grappen met Corona maken en foto’s van medewerkers die zich niet aan de Corona normen houden zijn al helemaal taboe in deze tijd. Toch zie je ze genoeg…
Een voorbeeld op social media dat op veel sympathie kon rekenen: Burger King die met een knipoog de Mac Donald’s aanraadt nu de fastfood sector het zwaar heeft. De post op het Instagram account van @BurgerKingUK ging binnen no time viral.
We zijn minder video schuw
Ook video zien we steeds meer terug. Misschien wel omdat we minder video schuw zijn van al die online meetings en webinars. Video kan zo maar de nieuwe norm worden. Een email bericht of presentatie is ook maar saai en statisch.
Wil je als CEO op een persoonlijke manier zichtbaar blijven in de organisatie nu iedereen op afstand werkt? Overweeg om iedere week of iedere twee weken een interne update via de vlog te sturen. Vloggen niet jouw ding? Kies dan voor een podcast. Wil je hier echt een format van maken? Loop dan eens binnen bij een handige marketing collega, die weet hier vast raad mee!
Reageren
Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je aanvullende tips die je wil delen of misschien een succesvolle case over hoe jouw organisatie omgaat met de digitale uitdagingen tijdens Corona, reageer dan zeker!