De deeleconomie

Ik probeer het mijn zoontje van bijna 3 te leren. Maar het druist volledig in tegen zijn hele systeem. Delen. Hij kijkt me ook raar aan als ik zeg dat hij moet delen. Hoezo? Dat is toch van mij? Ik probeer hem wijs te maken dat delen het nieuwe hebben is. Maar zo trendgevoelig is hij niet. Tijd voor een disruptieve aanpak!

Eerlijk delen

Die avond erop was ons op-twee-weken-na-even-oude buurjongetje, Vigo noemt hem Diek op ons gezamenlijke achterterrein aan het spelen. Samen gingen ze spelen. Buurjongetje met onze opblaaskrokodil. Vigo in de stoere mini-jeep van Diek. En de dag erna repeteerde dit scenario zich. Zo makkelijk kan het dus zijn. En zo kan het zijn dat ik tot mijn eigen verbazing zonder enige disruptieve inspanning het begrip delen van mijn opvoedkundige to do list af kon vinken.

We delen steeds meer in Nederland
Het aantal Nederlanders dat gebruik maakt van deelplatformen zoals Airbnb, Uber, Helpling, Snappcar, Thuisafgehaald en Peerby is in vier jaar verviervoudigd van 6% in 2013 naar bijna 25% in 2016. Blijkt uit cijfers van het Rathenau Instituut. 

Als zij het kunnen…

Geïnspireerd door deze pure manier van delen van twee kleine mannen, moet ik deze zomermaanden misschien ook eens gaan nadenken over een maatschappelijk deelconcept. In totaal blijken er in Nederland zo’n 150 deelinitiatieven te zijn. Maar zeker weten dat er nog ergens een markt te disrupten valt!

NB: wil je met me mee-disrupten? Mijn zonovergoten terras is iedere donderdagmiddag geöpend voor goede ideeën! 

 


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *