De Nar spint garen tijdens verkiezingstijd: Lubach vs Koning

Arjen Lubach was gisteren lekker op dreef in Zondag met Lubach #zml. Over de “gehaktballenfundamentalisten” van het CDA die tegen food innovatie zijn en het hoger belasten van vlees. Dat terwijl uit de peilingen van de New Food Kieswijzer blijkt dat nota bene hun eigen kiezers voor zijn. Of de remix rap “Ga niet naar Nieuwsuur” gericht aan Wilders en Azarkan. Die Lubach ogenschijnlijk soepeltjes uit zijn mouw schudde. Paar weken geleden fileerde hij in een paar minuten de plannen van Herstel NL. En na de Bye Bye Facebook uitzending verwijderden 10.000 Nederlanders hun Facebook account.

Lubach schiet raak met combinatie inhoud en satire

Het zegt genoeg over de impact van tv joker Arjen Lubach. Als geen ander weet Arjen Lubach met een combinatie van inhoud en satire wekelijks te scoren met actuele items. Lubach vervult het archetype van De Nar – met een rebellerig randje – met verve. en dit zien we ook terug in de likes, retweets en aantal keren dat zijn YouTube filmpjes bekeken en gedeeld worden.

Het is verkiezingstijd. En dat zien we in de media. Geen actualiteiten programma of talk show waar de verkiezingen niet centraal staan. De toon is vaak inhoudelijk en kritisch. Maar ook cabaretiers doen het goed tijdens verkiezingstijd. Niet vreemd, want juist door op een ludieke, luchtige manier aandacht te besteden aan doorgaans droge stof zorgen cabaretiers ervoor dat meer mensen betrokken raken bij politiek. 

Archetype De Nar: populair maar niet zonder risico

Dat het archetype van de nar populair is maar zeker niet zonder risico, bleek afgelopen week toen Jinek cabaretier Martijn Koning liet invliegen om grappig te doen tegen Thierry Baudet. Dat liep niet volgens plan. Koning had een regelrechte roast voorbereid, zonder dat de redactie van RTL hier inzage in gehad had. Jinek – zelf archetype heerser die graag in control is terwijl ze quasi nonchalant van haar biertje drinkt – kon niet lachen om de eenzijdige schoffering aan het adres van haar tafelgast Baudet. Jinek haar programma vloog keihard uit de bocht. Zelf kwam ze niet verder dan excuses aanbieden. Diezelfde avond was de hashtag #IkkijkgeenJinek trending op Twitter. Koning zelf ziet er het kwaad niet van in en geeft aan dat hij de reuring wel verwacht had. Toegegeven we hebben het weer even over Martijn Koning. En dat was vast zijn bedoeling. Toch denk ik dat hij even geen uitnodigingen meer hoeft te verwachten van RTL of andere grote zenders…

Archetypes Jung

Het archetype van de nar (ook wel clown of gangmaker) is één van de 12 universele archetypes van Jung. Een model dat ik vaak gebruik in sessies om organisaties te helpen hun DNA scherp te krijgen en keuzes te maken in de positionering. De 12 archetypes met voorbeelden beschrijf ik in mijn blog: Welk archetype past het beste bij jouw bedrijf?

Archetype model bartwaterschoot.nl

Reageren

Met mijn blogs wil ik ervaringen en kennis delen. Dus heb je vragen over archetypes, aanvullende tips of misschien wel een inspirerend voorbeeld van een organisatie die een bepaald archetype met impact invult, reageer dan zeker!


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *