Blog top of mind bij je ideale klant

Hoe je in 3 stappen Top of Mind wordt én blijft bij je ideale klant

Top of mind zijn bij je ideale klant. Wie wil dat nou niet? Uiteraard beschik je niet over de budgetten waar wereldmerken als Nike, Apple en Mc Donald’s over beschikken. Met een gerichte benadering kun je ook als MKB bedrijf een top of mind positie creëren in het brein van je ideale klant.

Als je als bedrijf actief bent in specifieke marktsegmenten dan kun je marktpositie enorm versterken door top of mind te zijn bij je ideale klant. Het betekent dat wanneer je klant denkt aan een bepaalde dienst of product, jouw bedrijf en de associaties die ze daarbij hebben als eerste in hun gedachten opkomt.

Speciaal voor bedrijven die top of mind willen zijn, heb ik een formule ontwikkeld; de Impactformule. Deze formule bestaat uit drie belangrijke stappen die je helpen om je concurrenten te overtreffen en een blijvend indruk te maken.

Stap 1: Bepaal je ideale klantprofiel en maak een Top 100

De eerste stap is om je ideale klantprofiel nauwkeurig te definiëren. Dit betekent dat je inzicht moet krijgen in wie je klanten zijn, wat hun behoeften en wensen zijn, en welke problemen je kunt oplossen. Ben je in verschillende marktsegmenten actief, dan definieer je meerdere klantprofielen.

– Analyseer je huidige klantenbestand en identificeer de kenmerken van je meest waardevolle klanten.
– Creëer een klantprofiel dat gegevens op organisatie en DMU omvat en gedragskenmerken en kooptriggers.
– Benoem vooral wat de pains en gains zijn. Definieer wat de pijn is? En hoe los je deze pijn op voor je klant?
– Maak met het sales team een lijst van de top 100 potentiële klanten die aan dit profiel voldoen.

Het doel is om scherp te stellen op de klanten die de meeste waarde voor je bedrijf kunnen leveren.

Stap 2: Ontwikkel een KO Propositie

Een KO (knock out) propositie houdt in dat je een onweerstaanbaar aanbod ontwikkelt dat niet genegeerd kan worden door je ideale klant en je concurrenten knock out slaat. Hoe doe je dit?

– Identificeer de unieke voordelen van je product of dienst die je concurrenten niet bieden.
– Creëer een aantrekkelijk aanbod dat direct inspeelt op de behoeften en pijnpunten van je ideale klant.
– Formuleer je propositie kernachtig in twee zinnen waarin je antwoord geeft op de vraag: wat wil je betekenen voor je klant?
– Benoem specifieke kengetallen die je propositie versterken. Denk hierbij aan impactvolle kengetallen als gebruikers van je diensten. Wees hier creatief in maar zorg ook dat het klopt.

De kunst is om je klanten een aanbod te doen dat ze simpelweg niet kunnen weigeren, waardoor je bedrijf een voorkeurspositie verkrijgt.

Stap 3: Bedenk 5-10 impactvolle contactmomenten

Het laatste onderdeel van de impactformule is het plannen van meerdere (5-10) contactmomenten die je merk in de gedachten van je ideale klanten verankeren.

– Gebruik verschillende kanalen, zoals social media, website, nieuwsbrief, een videoboodschap.
– Zorg ervoor dat minimaal één van deze momenten fysiek is, zoals een uitnodiging voor een evenement, een persoonlijke ontmoeting, of een verrassingspakket. Dit verhoogt impact.
– Meet en optimaliseer de resultaten van elk contactmoment om je strategie voortdurend te verbeteren. Merk je dat je meer reacties krijgt of dat je meer bezoekers krijgt op je website? Dat ben je impact aan het maken!

Door regelmatig en op meerdere manieren zichtbaar te zijn, zorg je ervoor dat je ideale klant altijd aan jou denken wanneer ze een beslissing gaan nemen. Houd wel in de gaten dat je hierbij consistent blijft.

Wil je ook top of mind worden bij je ideale klant?

De Impactformule biedt een gestructureerde aanpak om top of mind te worden bij je ideale klant. Door een helder klantprofiel te creëren, een knock out propositie te ontwikkelen en impactvolle contactmomenten te plannen, kun je als MKB-bedrijf een sterke top of mind positie in het brein van je ideale klant veroveren. Graag help ik je hierbij verder.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *