Steeds meer bedrijven die ik tegen kom werken met persona’s. “Die van ons heten Koen en Maartje”, wordt er dan vol trots gezegd. Het voordeel van het werken met persona’s (ook wel ijkpersoon of droomklant) is dat je je veel specifieker gaat richten op je verschillende doelgroepsegmenten in plaats van een one-size-fits all strategie. Evident. Nu ga ik in deze blog het werken met persona’s zeker niet bagatelliseren. Zelf laat ik ook altijd paspoorten maken van de verschillende droomklantprofielen met mijn klanten. Wel zo tastbaar en vaak zorgt het ook voor inspiratie en herkenning. Maar …
Leuk zo een persona, maar wat doe je ermee?
Valkuil van het werken met persona’s is dat het nog te vaak een exercitie op zich is en dat de link naar de context van het product of de dienst onvoldoende gemaakt wordt. Oftewel op basis van welke inzichten kunnen we een relevante link maken van de persona met ons product of dienst. Geen onhandige vraag als je iets wil aan de man wil brengen.
Hierbij wordt de persona niet alleen leading voor communicatie, maar bijvoorbeeld ook voor de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.
Een goed voorbeeld
Dit klinkt misschien nog wat vaag op deze manier daarom een sprekend voorbeeld. Histor is een groot verfmerk dat er alles aan doet om thuisschilderend Nederland zo goed mogelijk aan de juiste verf te helpen. Een belangrijke drempel in de aankoop van verf is natuurlijk de kleur. Mensen zijn bang de verkeerde kleur te kiezen, omdat ze het moeilijk vinden zich voor te stellen hoe een kleur er thuis “in het echt” uitziet. Hier komt bovenop dat mensen vaak met een kleur in hun hoofd een bouwmarkt binnenkomen en vervolgens overvallen worden met 40-50 verschillende kleurtinten. Met kleurbedenktijd kunnen mensen de verfkleur thuis uitproberen. Als zij dan toch niet blij zijn met het resultaat mogen zij – gratis – een nieuwe verfkleur uitkiezen. Dit heeft Histor samen met Gamma en Karwei in de markt gezet. De campagne kreeg veel aandacht in de media waaronder de grote interieurbladen als VT Wonen en sociale media.
Model propositie ontwikkeling
Dit model gebruik ik bij propositie ontwikkeling. Hierbij worden er vanuit de geformuleerde droomklant een insight gekozen die vertaald wordt naar een relevante propositie voor je droomklant. Zoals je ziet lijkt de invulling van het model vrij eenvoudig als je een sterke propositie hebt bedacht. Maar zo makkelijk is het natuurlijk niet als je met elkaar aan de tekentafel staat!
Wil je ook een propositie die hout snijdt?
Wil je ook een insight gedreven propositie ontwikkelen waar je een specifieke doelgroep mee aantrekt? Dan vertel ik je graag meer over de workshops die ik aanbied over propositie ontwikkeling. Een keer vrijblijvend sparren? Mail of bel 06 8115 1974.