Een succesvolle marketingstrategie draait niet alleen om goede ideeën of plannen, maar ook om de juiste resources om je plannen uit te kunnen voeren. Dit geldt vooral voor MKB bedrijven, waar middelen beperkt kunnen zijn en efficiëntie cruciaal is. In deze blogpost 4 praktische tips om rekening mee te houden bij het schrijven van je plan en de realisatie daarvan. Zo heb je niet alleen een goed plan, maar kun je ook de belofte intern maken dat je dit gaat waarmaken!
1. Ga uit van aanwezige competenties, capaciteit en middelen
Stel dat je bedrijf veel content wil produceren om een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Zonder een ervaren content specialist in je team, kan het moeilijk zijn om content van de juiste kwaliteit te creëren die je doelgroep aanspreekt. In dit geval is het goed om na te denken over alternatieven. Vragen we het zoontje van je collega die net aan de opleiding communicatie begonnen is? Of is het slimmer om contentcreatie efficiënt uit te besteden aan een freelancer of bureau, mits dit past in het budget.
Tip: voor je aan een marketingplan begint, maak je een SWOT analyse van de interne situatie waarbij je competenties, capaciteit en middelen van de organisatie zo objectief mogelijk in kaart breng. Hoe actueel is de database? Hoe SEO proof is de website? Hoe is het engagement op je social media kanalen? Is er budget om je zichtbaarheid te verhogen?
2. Adaptief
Verandering de enige constante. Daarom is het belangrijk om flexibel te blijven en je strategie aan te passen op basis van veranderende interne en externe omstandigheden. Als de omstandigheden veranderen, wees dan bereid om je plannen aan te passen. Dit betekent niet dat je je doelen moet opgeven, maar misschien moet je wel de route er naar toe wijzigen.
Tip: houd de voortgang van je marketing projecten regelmatig in de gaten en evalueer of ze nog steeds in lijn zijn met je strategische doelen, stuur bij waar nodig.
3. Effectief netwerk
Geen enkele ondernemer staat er alleen voor. Een sterk netwerk kan van onschatbare waarde zijn bij het uitvoeren van je strategie. Een aantal manieren om dit te doen:
– Zoek slimme samenwerking op: werk samen met andere ondernemers of bedrijven om middelen te delen en kosten te drukken.
– Raadpleeg collega ondernemers binnen je netwerk voor advies en inzichten. Zij kunnen perspectieven bieden die je zelf misschien over het hoofd hebt gezien.
– Zorg ervoor dat je eigen marketingteam zich ondersteund voelt en dat ze de middelen hebben die ze nodig hebben om te slagen.
Tip: zijn de mensen in je marketing team nog junior? Ik word geregeld ingeschakeld om als senior een stuk inhoudelijke begeleiding of mentoring te bieden. Goed voor de effectiviteit en voor de ontwikkeling.
4. Neem stakeholders mee vanaf het begin
Last but not least, zorg dat je plan ondersteund wordt door de rest van de organisatie. Niets erger dan een plan dat slechts gedeeltelijk ondersteund wordt, maar niet door de belangrijkste stakeholders. Zijn hun verwachtingen en behoeften voldoende meegenomen. Heb je andere mensen nodig die in teams zitten van andere managers? Heb je finance meegenomen in de bepaling van je budget? Allemaal stakeholder vragen die ervoor kunnen zorgen dat je plan niet haalbaar is.
Tip: neem relevante stakeholders niet alleen mee bij de presentatie van je marketingplan. Neem ze juist ook mee als je start aan de opzet van je plan.
Wees realistisch bij het schrijven van je marketingplan
Om een realistisch beeld te krijgen van de mogelijkheden dien je al bij het schrijven van je plan goed na te denken hoe je dit gaat realiseren. Anders heb je een plan dat vooral opportunistisch ingestoken is maar schep je verwachtingen die waarschijnlijk niet waargemaakt zullen worden.