Vertellen wat je doet. Misschien wel het meest onderschatte onderdeel van je content strategie. Het is oh zo belangrijk, maar ook meteen iets wat veel bedrijven nog niet makkelijk af gaat. Althans als ik afga op wat ik in mijn workshops die ik geef over content strategie hoor. Daar hoor ik toch vaak signalen – en dan met name van sales – dat potentiële klanten waar ze mee in gesprek gaan niet goed weten wat het bedrijf doet of een beperkt beeld hebben. En dan sta je toch direct met 1-0 achter. Daarom een pleidooi om vooral te vertellen wat je doet in begrijpelijke taal. In deze blog 5 tips hoe je dat kunt doen in je content strategie.
1. Cut the corporate crab please
Het nadeel van corporate content op websites is dat het vaak zo ruim en veelomvattend is omschreven waardoor je doelgroep niet begrijpt wat je doet. In de workshops die ik geef vraag ik medewerkers vaak om te vertellen wat ze (het bedrijf) doen in gewone woorden. Alsof je het vertelt op een verjaardagsfeestje. Vaak blijkt tussen dit informele verhaal en het corporate verhaal een wereld van verschil te zitten. Maar neem van mij aan dat je doelgroep de informele versie beter begrijpt dan de corporate versie. Mijn reactie is dan ook vaak, licht overdreven de leek uithangende: ah doen jullie DAT! En waarom zeggen jullie dat dan niet zo? Het antwoord laat zich raden, omdat het corporate verhaal natuurlijk wel een beetje body moet hebben. Maar door deze vorm van impressie management weet je doelgroep niet wat je doet.
Als je niet in 2-3 zinnen kunt vertellen wat je doet, dan kun je ook niet verwachten dat je doelgroep begrijpt wat je doet.
2. Schrijf content vanuit je klant
Heb jij je klant wel eens gevraagd wat je bedrijf doet? Waarschijnlijk krijg je uit deze vraag een heel ander, maar voor je (potentiële) klant relevanter perspectief op wat je doet. En ik zeg niet dat je dit meteen 1-op-1 moet overnemen. Gebruik het als inspiratie om je propositie en je content aan te scherpen. En als je een antwoord met een gouden randje krijgt, vraag dan meteen of ze mee willen werken aan een succesverhaal. Geen betere content dan je eigen klanten die over jouw bedrijf vertellen. Grote kans dat iemand die het leest het ook begrijpt én geïnteresseerd raakt. Top toch!
Als je vanuit de klant een succesverhaal schrijft zorg dan altijd wel dat je het zo omschrijft dat het 100% klopt zoals jij je dienst of product wilt neerzetten.
3. Gebruik video in het hart van je content strategie
Ben je eruit hoe je op een begrijpelijke manier vertelt wat je doet? Dan is video bij uitstek het medium om dit te laten zien. En deze zet je pontificaal in het hart van je content strategie. Dus in de header van je homepage, vastpinnen op je socials, als terugkerend item in je nieuwsbrief. Want iedereen moet deze video zien. Kies hierin NIET voor een gelikte brand video, maar laat op een authentieke en begrijpelijke manier zien wat je doet. Bij voorkeur met eigen mensen die er de hoofdrol in spelen. Een voorbeeld waarin je dit goed ziet is dit filmpje dat ik laatst voor Strik Creemers & Partners heb laten maken.
Ik ben geen fan van gelikte brand video’s. En je doelgroep prikt er waarschijnlijk ook zo doorheen, want deze voelt het verschil tussen authentiek en een cosmetisch verhaal feilloos aan.
4. Geef een kijkje in de keuken via social media
Social media is natuurlijk ook een goed middel om op regelmatige basis te laten zien wat je doet. Wil je dit op een kwalitatieve manier doen? Doe dit dan vooral vanuit het perspectief van je medewerkers. Een bezoek bij een klant, een kijkje achter de schermen als iets op maat gemaakt wordt voor een klant, een taart met het team om een mijlpaal te vieren. Ook hier geldt: maak het authentiek en persoonlijk. Dus praat niet vanuit “wij als bedrijf”, maar vanuit Ramon onze operation manager die er altijd precies voor zorgt dat alles tot in de puntjes geregeld is. Geef echt een kijkje in je keuken en gebruik foto’s die hierbij passen. Ook hier is echtheid belangrijker dan een geregisseerde fotoshoot.
Stimuleer en faciliteer medewerkers om te laten zien wat je bedrijf doet. Geef ze hierin de vrijheid en probeer niet alles te regisseren op social media.
5. Infographic
Nog een superkwalitatieve content vorm om te vertellen wat je doet is de infographic. Het grote voordeel van een infographic is dat het je dwingt om op een beeldende manier de essentie van je boodschap beeldend over te brengen. Neem een bedrijf dat AGF produceert en internationaal transporteert. Dan kun je dus laten zien welke groenten en fruit je produceert en hoeveel per soort, het proces van farm to fork, het percentage aan afval. Waar het naar toe gaat en waar het voor gebruikt wordt. Maar ook kun sustainability er in profileren met facts and figures. Bijvoorbeeld recycling, elektrisch gereden kilometers. Opgewekte zonne-energie via zonnepanelen. Etc.
Deze rijke vorm van content leent zich er ook goed voor om toe te passen op je website of op te knippen en te gebruiken als posts voor je social kanalen.
Vragen of een keer sparren over je content strategie?
Heb je na het lezen van mijn blog vragen? Of denk je ik zou wel eens willen sparren hoe je deze tips vertaalt naar een content strategie voor mijn organisatie? Stuur me gerust een email ik help je graag verder.