5 low budget manieren om onder de aandacht te komen op social media

Van de success cases op social media zijn er veel van grote merken, met gigantische budgetten. Lekker makkelijk zul je denken want de meeste bedrijven beschikken natuurlijk niet over zo een portemonnee. Veel knapper vind ik het als je succes kunt boeken op social media zonder daarvoor een groot budget in te zetten. Om te laten zien dat je ook met een kleinere portemonnee onder de aandacht kunt komen op sociale media, heb ik een paar inspirerende voorbeelden op een rijtje gezet.

Wees attent

Om het strandgevoel over te brengen bedacht de uitbater van B&B Bij het Strand op Texel spontaan een actie om een naam in het zand te zetten en zette deze foto op Twitter. Het werd opgepikt en mensen vroegen spontaan of hij ook hun naam in het zand wou schrijven en op Twitter wilde zetten. De sympathieke actie leverde hem geen windeieren op. De extra naamsbekendheid en goodwill resulteerde in een omzetstijging van meer dan 30% ten opzichte van het jaar ervoor.

Wees inventief

Dit is een wat ouder filmpje. Maar nog steeds geweldig in zijn eenvoud. Bekijk hoe Mercedes de Mercedes Sprinter op inventieve wijze onder de aandacht brengt via deze onortodoxe actie op Marktplaats!

Verras

Fiat is van de kleine dingen in het leven en laat dat op een verrassend sociale manier zien in deze sociale campagne via Twitter. Via Twitter spoorde het eerst mensen op die wel een taxiritje konden gebruiken. Iemand die zijn trein had gemist, iemand die te veel had gedronken of iemand met een lekke fietsband. Via de Twitter actie van Fiat belandden ze uiteindelijk allemaal in de Fiattaxi. Natuurlijk is er ook een filmpje van gemaakt om de actie te promoten.

Doe iets ludieks 

Toen Hema aankondigde notarisaktes te gaan aanbieden, waren deze notarissen uit Leimuiden er als de kippen bij met een inhaakactie met eenheidsworst. Om extra op te vallen hadden ze zelfs een kraam opgetuigd voor hun kantoor. De dag na hun ludieke actie stonden ze in alle regionale én landelijke dagbladen en het ging rond op social media.

Neem jezelf niet te serieus

Meest recente voorbeeld is dit filmpje van Diks Autoverhuur. Op het eerste gezicht lijkt het te gaan om een platte actie, maar als je het filmpje bekijkt dan blijkt toch dat de USP’s van Diks Autoverhuur slim in het filmpje verwerkt zijn. Leuk is ook de social touch door de zonen en de vader in beeld te brengen.

Kanttekening: nou weet ik dat deze manier van aandacht trekken veel bedrijven tegen staat, toch laat het goed zien hoe je op een creatieve manier een bedrijfsfilmpje kunt maken. En om iets anders te doen heb je wel lef nodig.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *