Veel bedrijven willen hun bedrijf promoten op sociale media. Veel bedrijven zijn er inmiddels ook al achter dat het promoten van hun bedrijf op sociale media niet werkt. Niet voor niets zien veel social media specialisten het als vloeken in de kerk. Maar is dat wel zo? Bedrijven die het goed doen op sociale media profiteren daar immers ook commercieel van!
In deze blog vertel ik op basis van een simpel voorbeeld hoe je sociale media beter kunt inzetten als je je bedrijf wil promoten.
Gemiste kans
Als bedrijven iets onder de aandacht willen brengen dan communiceren (promoten) ze vaak alleen het hoofdbericht. Denk bijvoorbeeld aan een productintroductie of een bedrijfsverandering die je wil communiceren. Een gemiste kans als je het aan mij vraagt. Immers je vergeet mensen mee te nemen in je verhaallijn en sympathie en betrokkenheid te creëren rondom je verhaal. Je had immers een aantal posts kunnen plaatsen voorafgaand aan dit bericht. Vergelijk het met de opzet van een PR campagne. Want ook na het hoofdbericht kun je nog relevante posts bedenken qua follow up.
Veelgemaakte fout
Een Italiaanse ondernemer met een ijssalon, Marco di Orsato wil zijn ijs promoten op Facebook. Creatief als hij is maakt hij een nieuwe ijssmaak op basis van het populaire drankje Hugo. De post die hij hierop plaatst op Facebook is:
“NIEUW! Lekker Hugo ijs!”
Uiteraard met smakelijke foto van zijn ijsje, maar dat spreekt voor zich op Facebook.
Hoe van 1 post 10 posts maakt
Als Marco maar 1 post plaatst, is hij maar 1 keer zichtbaar. Zonder dat hij iets heeft opgebouwd met zijn volgers. Dit terwijl er een heel verhaal rondom deze post zit. Ga maar na. Eerst heeft hij zitten nadenken welke nieuwe ijssmaak hij gaat maken. Vervolgens heeft hij de beste ingrediënten bij elkaar gezocht. Hij had mensen kunnen uitnodigen om te komen proeven. Etcetera etcetera
Rijke content voor sociale posts als je het mij vraagt. Een aanzet:
- Vanaf volgende week weer lekker weer. Welke nieuwe ijssmaak zal ik gaan maken? De winnaar mag komen voorproeven en krijgt een literbak met het nieuwe ijs! (intro)
- Wie komt er (gratis) Hugo ijs proeven? (gericht op engagement)
- Het ijs is goedgekeurd! (foto van mensen die het ijs aan het keuren zijn met een glaasje Hugo erbij)
- Foto met winnaar met literbak ijs.
- Vanaf vandaag is er voor heel Eindhoven Hugo ijs! (promotie actie inzetten als boost voor extra bereik)
- Deel deze foto en win een liter bak Hugo ijs! (promotie actie gericht op sharing)
- Het loopt storm (lange rij voor de deur)
- Dat gaat hard, het Hugo ijs is al bijna op!
- Moe maar voldaan (foto van zichzelf met glaasje Hugo of met Hugo ijsje)
- Bedankt voor jullie enthousiaste reacties! Binnenkort weer een nieuwe ijssmaak! (open einde)
Geheugensteuntje: voor-hoofd-na
We gaan allemaal wel eens uit eten. Uit eten ga je niet alleen voor het lekkere eten, maar vooral ook voor de gezelligheid en om met elkaar bij te praten. En daarom nemen we niet alleen een hoofdgerecht maar vaak ook een voor en nagerecht. Een makkelijk te houden ezelsbruggetje want zo werkt het met social media ook. Het eten is de inhoud ofwel de content van je berichten. Het bijpraten en de gezelligheid kun je zien als de betrokkenheid die je creëert via sociale media.
Doe eens gek en maak een filmpje
Nog leuker wordt het als Marco de volgende keer de vraag stelt: “voor welke ijssmaak kan ik je ’s nachts wakker maken?” Om vervolgens een paar dagen later midden in de nacht bij iemand aan te bellen met zijn favoriete ijsje. Uiteraard met camera in de aanslag. En zo kun je dus ook heel makkelijk een goed scorend filmpje maken voor sociale media.
Hoe vertaal ik dit naar mijn bedrijf?
Dezelfde manier van denken kun je toepassen op een productintroductie in een B2B context. Of nieuws rondom een nieuw bedrijf of organisatieverandering. Vraag je je af hoe je dit kunt vertalen naar de situatie van jouw bedrijf? Graag help ik je daarbij. De eerste keer brainstormen is altijd vrijblijvend en dus kosteloos.