Hoe vertaal je de beleving van je winkel naar je webshop

Als je een webshop wil laten bouwen zijn er veel webbouwers die je daar uitstekend mee kunnen helpen. Technisch zit de webshop goed in elkaar. Aansprekend webdesign, bestel en betaalfunctionaliteiten, usability etc. Dan heb je dus je eigen online verkoopkanaal. Als je hier ook nog eens al je producten mooi gefotografeerd in plaatst heb je je eigen online etalage. Als je dan ook nog eens goede teksten bij deze producten weet te schrijven dan heb je een webshop die ook nog eens goed gevonden wordt.

Maar … zou het niet eens mooi zijn als het ook nog eens mogelijk zou zijn om meer van je winkelbeleving in je webshop te creëren? Ik merk dat dit vaak een lastiger punt kan zijn voor winkeliers met een webshop. Daarom schrijf ik deze blog.

Onderscheidende kernwaarden

Vaak zie je dat op de homepage van webshops kreten staan als “vandaag besteld morgen in huis”, “gratis retourneren”, en vaak staan hierbij ook allerlei buttons en logo’s van I-Deal en thuiswinkel keurmerk bij. Ok denk ik dan, dit is een betrouwbare en webshop die zijn zaakjes waarschijnlijk uitstekend geregeld heeft. Wezenlijk, maar de concurrent heeft het vaak ook goed geregeld. Waarin onderscheid je je dan? Dit kun je doen in sfeer en design, maar ook dat zie ik als cosmetische merkbeleving. Liever denk ik na over de winkelbeleving die je kunt uitdrukken in kernwaarden. Nog niet zo makkelijk, maar toch wat kansen hoe je dit passend en onderscheidend zou kunnen doen.

Persoonlijke aandacht in klantcontactmomenten

Als je persoonlijke aandacht in je winkel hoog in het vaandel hebt staan, laat dit dan ook zien in je webshop. Vaak zijn klantcontactmomenten vanuit een webshop geautomatiseerd en onpersoonlijk. Een geölied websysteem is natuurlijk lekker efficiënt, maar je wil niet hebben dat bezoekers zich een nummer voelen. Stuur dus niet zo maar een geautomatiseerde standaard reactie terug. Probeer bij alle klantcontactmomenten stil te staan op welke momenten je persoonlijk contact wil maken. Bij track & tracing informatie is het natuurlijk normaal om te standaardiseren. Maar bij vragen of bij de bestelling en de bevestiging van de bestelling voegt persoonlijk contact natuurlijk wel iets toe. En dit hoeft niet eens met een ultramoderne chatfunctionaliteit. Kleine dingen kunnen hier een groot verschil in maken. Een mooi persoonlijk geschreven kaartje of een kleine attentie bij de bestelling. Een gratis inpakservice vind ik hier ook mooi bij passen.

Geef specialisten een gezicht

Vakmanschap zie ik niet veel terug komen op webshops. Terwijl alle webshops natuurlijk vakmensen in dienst hebben die alles van hun producten afweten en advies daarin kunnen geven. Ook deze expertise kun je beter tot zijn recht laten komen. Breng je mensen in stelling door ze als specialisten op hun gebied neer te zetten. Geef ze een gezicht en een spreekbuis op je webshop. Zo kun je de product teksten laten schrijven door degene die hier intern gespecialiseerd is. Of beter nog: video. Mooiste is dat dan ook zijn of haar naam + contactgegevens en een klein fotootje met een link met de productgroep. Deze kans laten veel webshops nog onbenut, maar ik ben ervan overtuigd dat dit steeds meer en slimmer ingezet gaat worden.

Klanttevredenheid als wapen

Klantvriendelijkheid kan een belangrijk wapen zijn op je webshop. Maar alleen zeggen dat je klantvriendelijk bent, komt niet overtuigend over. Laat je je klantvriendelijkheid meten en heb je een goede beoordeling plaatst dit dan zeker op een prominente plek op je webshop. Is een klanttevredenheidsonderzoek opzetten te lastig dan kun je ook klanten met testimonials aan het woord laten. Dit kunnen complimenteuze reacties zijn die je per mail terug hebt gehad. Vraag voor plaatsing wel altijd even of je klant dit goed vindt als je dit met naamsvermelding wil doen in verband met privacy.

Vertaling naar webdesign

Allemaal leuk en aardig allemaal deze tips maar hoe visualiseer je je kernwaarden nu op je homepage? Kernwaarden kun je mooi visualiseren door middel van strakke pictogrammen in de styling van je website. Bijvoorbeeld in een balk of buttons. Als je een goede (web)designer hebt is dat prima te integreren in je webdesign. Wil je eens sparren over je kernwaarden en hoe je die onderscheidend onder de aandacht kunt brengen? Stuur me gerust een mailtje

Reageren

Benieuwd wat je van deze blog vond. Wil je reageren of heb je wellicht een aanvulling op basis van je eigen ervaringen, plaats dan een opmerking hieronder.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *