Facebook en de fruitmachine

Ja, deze blog klinkt een beetje als Sjakie en de Chocoladefabriek. Toch wil ik op deze manier even je aandacht vragen. De afgelopen weken heb ik de tijd genomen om te experimenteren met het boosten van posts op Facebook. Hierbij heb ik meerdere keren sociale content geplaatst op Facebook met en zonder boosts. Mijn conclusie zal je niet verbazen gezien de titel: Facebook gedraagt zich als een ordinaire fruitmachine die zoveel mogelijk geld uit onze portemonnee wil kloppen.

Hoe Facebook wil dat je posts een hoger bereik krijgen

Sinds dat Facebook aan wat algoritme knoppen gedraaid heeft, worden posts op Facebook aanzienlijk minder vertoond in de timeline van je Facebook vrienden. Naar verluidt worden je posts gemiddeld minder dan 16% vertoond van de mensen die je Facebook pagina liken.

Als je meer bereik wil krijgen op Facebook moet je zorgen dat je meer likes, comments en shares krijgt op je posts. En als je dat wil moet je zorgen dat je met goed verzorgde sociale content zorgt voor engagement. Enig addertje onder het gras is dat je – als je nog niet engaget met je Facebook friends – dat je posts zeer minimaal worden vertoond in de timeline van je friends. En dus valt er helemaal niks te “engagen”, want niemand die je sociale content onder ogen krijgt. Maar daar hebben onze commerciële vrienden van Facebook gelukkig iets op bedacht: het fruitmachinemodel. Door je post te boosten voor een aantal euro krijg je een groter bereik. Je kunt je erover frustreren (zoals ik), slimmer is om af en toe een berichtje te boosten voor een aantal euro van je campagnebudget. En dan krijgt Facebook uiteindelijk toch wat het wil van ons: geld.

Organische posts vs posts met boosts

Ter vergelijk heb ik een aantal posts geplaatst op de Facebook pagina van Cocktailicious. Een Facebook pagina van een website over cocktailrecepten met meer dan 900 vrienden.

  • Organisch: een normale organische post krijgt een gemiddeld bereik van 150 mensen die het bericht gezien hebben. Gemiddeled aantal likes: 6 à 7. 
  • Boost van 5 euro: bij een post met een boost van 5 euro zie je het bereik vertienvoudigen naar 1.500 mensen die het bereik gezien hebben. Likes: 21. Nieuwe vrienden: 6
  • Boost van 10 euro: bij een post met een boost van 10 euro zie je het bereik stijgen naar 4.500 mensen die het bericht gezien hebben. Likes: 39. Nieuwe vrienden: 8

Conclusie: een boost is effectief voor een groter bereik. Het aantal likes gaat omhoog bij een boost, maar stijgt niet evenredig mee met het bereik. Bij-effect is wel dat bij een boost het aantal nieuwe friends stijgt. Dit is natuurlijk ook een effect van het bereik. Bij organische posts is dit in veel mindere mate het geval. 

Werkt creativiteit dan helemaal niet meer? 

Jawel creativiteit heeft nog wel effect, maar ook dit wordt beïnvloed door het fruitmachinemodel. En ook dit komt omdat je post gewoon aan een veel kleinere groep vertoond wordt. Hier heeft het dus geen allesbepalende invloed op, maar wel een sterke invloed. Feit is wel dat als je dit een duwtje in de rug geeft, dat je creatieve post een veel betere kans maakt om bij meer mensen op te vallen. En dan zijn we weer terug bij het centrale onderwerp van mijn blog: geld.

En wat nu?

Als je posts op Facebook weinig bereik en likes krijgen, dan hoeft dat helemaal niet te maken te hebben met de kwaliteit van je posts. Wel zou ik eens gaan experimenteren met de boost knop. Gewoon een post boosten (gericht op vrienden en vrienden van vrienden) voor een paar lousy euros. Probeer het eens, dan weet je in ieder geval wat het verschil is.

NB: begrijp me niet verkeerd, deze blog is zeker geen oproep om massaal posts op Facebook te boosten, wel om meer inzicht en gevoel te krijgen in je bereik op Facebook.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *