Hoe zet ik een nieuw concept in de markt? (10 stappen)

Heb je een nieuw marketing concept bedacht dat inspeelt op een gat in de markt? Dan kun je vast niet wachten tot je dit in de markt kunt gaan zetten. Maar waar begin je?

In deze blog 10 stappen van concept tot vermarkting.

1. Beschrijf de kracht van het concept in 1 A4-tje

Veel ondernemers vergeten de kracht van hun concept te beschrijven. Doe dit vooral op een kernachtige en tot de verbeelding sprekende manier. Ben je hier slecht in, of kom je hier niet aan toe, laat dit dan uitwerken. Kijk in deze fase ook of er al andere vergelijkbare concepten zijn als je dit nog niet gedaan hebt. Zijn die er? Beschrijf dan waar je business concept zich in onderscheidt. Max 1 A4-tje!

2. Bedenk een krachtige naam

Een krachtige naam denkt de lading van het concept, heeft aantrekkingskracht en is simpel en meteen duidelijk. Bovendien dient de naam zich ook goed te onderscheiden van andere vergelijkbare concepten.

Lees ook deze checklist voor een sterke merknaam

3. Reflectie en aanscherping

Vraag aan vertrouwelingen in je netwerk wat ze hier van vinden. Zijn ze net zo enthousiast als jij ga dan verder! Minder enthousiast? Scherp het concept en/of de naam aan. Zorg er wel voor dat je verzekerd bent dat er uiterst vertrouwelijk omgegaan wordt met je informatie.

4. Merkuitstraling

Als het concept staat visualiseer je het concept. Laat een sterk logo en bijbehorende merkuitstraling ontwikkelen. En giet het concept in een website of een andere vorm waarin je het wil gaan presenteren. Denk bijvoorbeeld aan een bid boek of virtualiseer het met een filmpje.

5. Bescherming

Voor je je concept gaat presenteren en communiceren bescherm je uiteraard je concept en merk. Deponeer je merk. Doe dit eventueel ook met het intellectueel eigendom. Indien van toepassing.

6. Presenteer concept aan je netwerk

Presenteer het concept als eerste aan bestaande relaties in je netwerk. Hier kun je makkelijk afspraken mee maken. Maak hen enthousiast. Zij zijn je mogelijke klanten van het eerste uur.

Tip: visualiseer
Als je je concept presenteert aan anderen, zorg dan wel dat je je concept laat visualiseren. Dit maakt het niet alleen concreter, maar vaak ook ambitieuzer.

7. Inzet ambassadeurs

Breng in kaart welke relaties je als ambassadeur zou kunnen inzetten. Maak afspraken met hen zodat ook hun netwerk (jouw tweede lijn) in bereik komt.

8. Middeleninzet

Welke middelen ga je inzetten voor het vermarkten van je concept? Heb je een grote of kleine doelgroep? Is deze heterogeen of homogeen? Ga je kwantitatieve middelen met een groot bereik inzetten of zet je kwalitatieve middelen in zoals een business event om je concept te presenteren? Je antwoorden op deze vragen vertaal je naar de middelen die je inzet.

9. Pilot

Voor je deze middelen grootschalig gaat uitzetten is het slim kleinschalig te testen. Op basis van de resultaten kies je uiteindelijke de ideale middeleninzet.

10. Vermarkting

Op basis van de resultaten van de pretest zet je je campagne grootschalig uit. Ga na de uitrol niet naast je telefoon zitten wachten. Volg de contacten op en maak afspraken. Is de doelgroep te groot? Neem dan een steekproef selectie met high potentials en ga voor de krenten uit de pap!

Sparren?

Wil je een nieuw concept vermarkten en kun je daar wel een sparringpartner bij gebruiken? Ik heb ervaring met meerdere ondernemers die ik geholpen heb met de vertaling van nieuwe concepten naar de markt. Ik vind het interessant om eens met elkaar te sparren. Stuur gerust een mail voor een vrijblijvende sparringsessie.


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *