Een logo is niet goed of slecht. Daarom vind ik een logoverandering één van de allermoeilijkste uitdagingen die er zijn in mijn vak. Het is veel moeilijker dan het ontwikkelen van een nieuw logo. Bij een nieuw logo begin je van scretch af aan. Dit heeft als voordeel dat je er blanco naar kunt kijken. Het eigen logo of het nu mooi of lelijk is, zit vol emotionele bagage. Sentiment. Symboliek. Identiteit. Dat is ook niet vreemd, de ziel en de trots van de oprichter zit er in. Het bedrijf is er vaak mee opgestart. Daarom spring ik geen gat in de lucht als ik de vraag krijg om een nieuw logo te maken, maar ga ik altijd heel voorzichtig en uiterst zorgvuldig met dit soort processen om. Want het is een mijnenveld vol gevoeligheden!
Mijn 1: verschil tussen zeggen en zeker weten
Er zit een groot verschil tussen een ondernemer die zegt dat hij een nieuw logo wil en die zeker weet dat hij een nieuw logo wil. Voor ik aan de slag ga, wil ik zeker weten dat het geen impulsieve behoefte is om het logo te veranderen. Wat zijn de redenen? Hoe lang denk je er al over na? Heb je het er al over gehad met anderen? Waar moet het nieuwe logo aan voldoen wil het een verbetering zijn op het bestaande logo? Vaak is het wel zo dat als iemand eenmaal in zijn hoofd heeft dat hij zijn logo wil veranderen, dat je dit ook niet uit uit zijn hoofd krijgt.
Mijn 2: briefing
Een logoverandering is emotioneel. En emotie laat zich niet vangen in een briefing. Ook als je een checklist hiervoor hebt gevonden dan kan deze meteen de prullenbak in. Dit is ook de reden dat ik het niet voor iedereen doe / kan doen. Ik moet de ondernemer in kwestie wel goed kennen en aanvoelen om een logo te kunnen maken dat niet alleen “mooier” is maar vooral een goede match heeft met de identiteit van het bedrijf. De ondernemer of directeur is hier natuurlijk niet de enige in die de identiteit bepaalt, maar wel de belangrijkste.
“Emotie laat zich niet vangen in een briefing”
Mijn 3: voortschrijdende inzichten
Niets weerbarstiger dan een logoverandering! Ook afspraken en deadlines ben ik voorzichtig mee. Het is een proces vol voortschrijdende inzichten en dat moet je (van beide kanten) accepteren.
Mijn 4: aftasten
In de conceptfase probeer ik te kijken met mijn klant welke kant we op willen gaan. Ruwe concepten zijn als richting uitgewerkt om af te tasten welke richting we op zouden willen gaan qua uitstraling. Het beste of mooiste voorstel hoeft zeker niet het voorstel te worden waar op verder geborduurd gaat worden. Ook kijk je hiermee in hoeverre je klant afstand wil nemen van zijn huidige herkenbaarheid. Nu kom je erachter of hij een lichte aanscherping wil of toch echt iets totaal anders.
Mijn 5: doorvertaling huisstijl
Eenmaal een logo uitgewerkt, kijk dan ook meteen of je uitkomt met de belangrijkste doorvertalingen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je logo in een later fase toch niet zo bruikbaar blijkt.
Uit de praktijk: redesign
Met deze blog heb ik willen weergeven hoe je de belangrijkste mijnvelden kunt herkennen en omzeilen. Zelf heb ik ook meerdere trajecten van een logoverandering meegemaakt. Hieronder zie je een voorbeeld van een subtiele update van het logo van uitzendbureau Match 4U.
Hulp nodig?
Sta je zelf voor een logo verandering, maar weet je niet waar of hoe te beginnen? Neem contact met me op voor een vrijblijvend gesprek over de gewenste uitstraling van je bedrijf.