In de gesprekken die ik voer met ondernemers stuit ik vaak op blokkades. Ik ben ervan overtuigd dat er ondernemers zijn die zichzelf onbedoeld te kort doen in hun marketing. De oorzaak: marketing blokkades. Deze marketing blokkades zorgen ervoor dat bepaalde kansen niet optimaal benut worden. Nu is het altijd makkelijker om (drog)redenen te bedenken om iets niet te doen. Daarom in deze blog redenen om het wel te doen.
Marketing blokkade 1: “Mijn doelgroep zit niet online”
Dat steeds meer mensen online zijn is een feit. En dat ieder zichzelf respecterend bedrijf een website heeft ook. Maar het hebben van een website betekent nog niet dat je ook (als eerste) gevonden wordt op jouw specialisme. Als je potentiële klanten al zoeken op dat specialisme. En dus moet je goed nadenken over hoe je qua zoekresultaten scoort op Google. Niet alle ondernemers zijn even enthousiast overgegaan op het vindbaar worden online. Voor hen zijn woorden als search engine optimization en google Ads iets waar ze wel van gehoord hebben, maar waar ze vooral niet te veel mee bezig willen zijn. Maar toch valt het niet te ontkennen dat het online gebeurt. En komt bij een steeds groter gedeelte van de ondernemers een groter deel van hun leads uit Google. Voor traditionele ondernemers die moeten wennen aan helemaal online gaan, blijft het natuurlijk verstandig om de online marketing te combineren met traditionele marketing middelen. Online marketing heeft als voordeel dat je het goed kunt meten en kunt beoordelen op ROI. Maar een ondernemer wil vaak ook tastbaar resultaat zien van zijn marketing inspanningen en zich kunnen representeren. Uiteindelijk is het dus zaak om online en traditionele marketing met elkaar te benchen op effectiviteit en te zoeken naar de optimale verhouding.
Marketing blokkade 2: “Social media is niks voor mij”
Social media is niet als andere traditionele zendergerichte communicatiemiddelen en kan dus niet puur commercieel ingezet worden. Social media is wennen voor ondernemers, want social media is onvoorspelbaar, onvertrouwd en vooral onbeheersbaar. Voor social media gelden andere regels dan andere communicatiemiddelen. Social media is een nieuwe platform om je autoriteit met content neer te zetten. Vanuit die content en de reacties die daarop volgen verlaag je de drempel om in contact te komen met je online netwerk. Zodra iemand reageert op een tweet over een stelling of een blog, is het immers een stuk natuurlijker en voor de hand liggender om kennis te maken dan als dit contact er niet is geweest.
Struikel niet over je eigen vooroordelen
Iedereen kent blokkades. En dus is het logisch dat deze er ook op het gebied van marketing zijn. Zorg er alleen voor dat je je goed verdiept en dat een blokkade niet enkel is gebaseerd op een vooroordeel.
Sta je open om van je eigen marketing blokkade af te komen? Graag kom ik als marketing masseur even langs om je te verlossen van je blokkade!