Veel retailers denken van offline naar online. Retailers met succesvolle webshops zonder fysieke verkooppunten weten dat het ook belangrijk is om in hun offline merkbeleving te investeren. Niet alleen voor verkoop of distributie, maar vooral ook om “echte” merk contactmomenten te leggen met je doelgroep ter versterking van de band tussen merk en doelgroep.
5 kansen voor retailers met webshops om je online merkbeleving ook offline meer tot leven te wekken.
Pop up stores
Vroeger had je roadshows, nu heb je pop up stores! Zelf op te bouwen of maak gebruik van een leegstaand pand dat je tijdelijk pimpt. Deze pop up store is omgetoverd in de herkenbare blauwe schoenendoos van Adidas!
Shop-in-shop
Als je je distributie wil uitbreiden met afhaalpunten denk dan zeker ook in de mogelijkheden van een shop-in-shop bij een retailer in met een aanpalend productassortiment. Een shop-in-shop hoeft niet complex te zijn. Met QR codes in combinatie met goede productshots heb je al een shop-in-shop met een QR paperwall op 1 wand. Vandaag besteld, morgen hier af te halen. Een sterk voorbeeld van fysieke merkbeleving met directe verkoopkansen is dit QR voorbeeld van Tesco in Seoul.
Guerrilla
Guerrilla stunts en bijvoorbeeld flash mobs zijn populair bij de grote merken. Zorg wel dat je het koppelt aan de juiste merkbeleving.
Trap dus niet meteen in de valkuil van schaarsgeklede promotiedames of “pitspoezen”. Veel zichtbaarheid en bekijks, maar weinig merkbeleving waar je merk iets aan heeft qua merklading.
Een sterk voorbeeld is deze verrassende kerstactie naar klanten van vliegmaatschappij Spanair op kerstavond. Een hartverwarmende actie die de klanten ongetwijfeld nog lang zal bijblijven!
Sponsoring
Adapteer een event of gelegenheid waar je doelgroep komt en dat past binnen de lifestyle en de gewenste merkbeleving van je merk. Helemaal sterk als je hier nog een slimme joint promotion actie aan kunt verbinden met kruisbestuiving voor beide!
Dat kan grootschalig met een concert zoals de Vrienden van Amstel concerten, maar kan ook op lokaal niveau. Verkoop je online vakanties, sponsor dan bijvoorbeeld hippe strandbars. Dichterbij de vakantiebeleving kom je niet!
Personal touch
Je mensen bepalen je merkbeleving. Het beste en meest bekende voorbeeld van een sterke online speler die veel aan merkbeleving doet is Coolblue. Opvallend is hoe de medewerkers op een creatieve manier ingezet worden. Niet alleen op social media maar ook op de website. Zo krijg je toch een hele levendige merkbeleving.
Tip: persoonlijk briefje of een snoepje
Dit kan ook met kleine dingen, denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk briefje van degene die je pakketje heeft verstuurd. Of een klein extraatje zoals een snoepje. Dit maakt je contactmoment specialer.
Merkbeleving als springplank voor creativiteit
Pas op met direct in de creatieve houding te springen. Creativiteit is pas effectief als het ook een sterke koppeling legt met je merk. Dus als het zorgt voor de juiste merklading. Denk voor dat je gaat bedenken goed na over je merkessentie en hoe je je merk wil laden. Wat is jouw merkbeleving? Wat maakt jou uniek qua merk waarin je je onderscheidt van je concurrenten? Binnen welk Umfeld wil je contact met je doelgroep? Dwing jezelf hiertoe voor je gaat nadenken over een “Big Idea”!