10 valkuilen Facebook voor B2B bedrijven

Met regelmaat krijg ik de vraag van B2B bedrijven of ze ook op Facebook moeten zitten. Het antwoord vanuit communicatie oogpunt is eigenlijk heel eenvoudig. Als je klanten en relaties op Facebook zitten, dan is het interessant. Zitten ze daar niet op? Dan is het niet interessant.

Facebook is niet alleen interessant voor bedrijven die zich richten op consumenten. Ook veel klanten en relaties van B2B bedrijven zitten op Facebook. En dus kan Facebook net zo goed interessant zijn voor B2B bedrijven. Alleen gelden voor Facebook andere communicatieregels dan voor traditionele marketing en communicatie kanalen. En dat is misschien even wennen voor B2B bedrijven.

In deze blog 10 valkuilen voor B2B bedrijven:

1) Productgerichte berichten of aanbiedingen zal je doelgroep niet snel liken op Facebook. Reclame en Facebook gaan niet goed samen.

2) Geen berichten zonder beeld. Berichten zonder beeld zijn saai en worden niet beloond met likes of shares. Moeite met het vinden van geschikte afbeeldingen? Dan kan het handig zijn om voor vast terugkerende Facebook items visuals te laten ontwikkelen in je huisstijl.

3) Facebook is meer dan een nieuwsbrief. Natuurlijk kun je informeren via Facebook, maar probeer zeker ook interactie op gang te krijgen op je Facebook pagina. Probeer dus vaker vragen te stellen als je iets plaatst op Facebook.

4) Maak het persoonlijk. Mensen hebben een relatie met de mensen achter het bedrijf. Communiceer dus ook vanuit de mensen die achter het bedrijf zitten.

5) Zieltjes winnen met platte “like & win een I pad” acties. Niet doen! Bedenk liever iets vakinhoudelijks zoals vrijkaartjes voor een business event of een inspirerend boek. Zo houd je de link met je Facebook doelgroep kwalitatief.

6) Geen zware kost. Facebook is vluchtig, hou het dus kort en luchtig. Liever een leuke tip of een compliment van een klant in een quote dan een ellenlange blog.

7) Passieve Facebook pagina. Zorg dat je geregeld en met een vaste regelemaat (liefst wekelijks) een bericht plaatst.

8) Informele berichten vind ik kunnen, maar houd er wel rekening mee dat het de beeldvorming van je bedrijf beïnvloedt. En doe het met mate!

9) Begin niet ad hoc. Begin vanuit een doel en bijbehorende redactieformule en structuur. Een doel kan zijn: ons bedrijf positief onder de aandacht brengen bij relaties die op Facebook zitten.

10) Blijf hoffelijk in je reacties. Je kunt wel eens een kritische of negatieve reactie krijgen. Besef dat de hele wereld mee kan kijken als je reageert. Als beheerder ben je de gastheer van je Facebook pagina.

Heb je een vraag of een aanvulling op mijn blog? Laat het me vooral weten via hallo@bartwaterschoot.nl  


Over Bart';

Over Bart

Bart Betrekt

Bart Bedenkt

Bart Blogt

Bart Bemoeit

Al meer dan 20 jaar voel ik mij als een vis in het water in mijn vakgebied. Ik adem marketing en communicatie in en uit. Van het betrekken van teams in workshops tot het bedenken en uitvoeren van marketing strategieën.

Meer over Bart





Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *