Waarom is het goed om te laten zien wat je allemaal met een besteldoos kunt doen op social media?
A. Omdat het fun is
B. Omdat het creatief is
C. Omdat het uitnodigt om het ook te doen
D. Omdat Coolblue dat ook doet en dus zal het wel goed zijn
Wat mij betreft zijn alle antwoorden goed. Coolblue doet dit omdat mensen zo nog meer fan worden van hun merk. En hun merk is een funmerk met een missie (Iedere dag een glimlach). Het versterkt dus direct hun merk. En Coolblue weet daarmee heel slim de brug te slaan tussen hun merk en verkoop. Want door dit soort dingen hebben mensen gewoon zin om weer iets te kopen bij Coolblue. Ik ken er althans genoeg, mezelf meegerekend!
En dus heeft het meer zin dan hun producten te promoten op social media. Al weten ze daar ook verdomd leuke dingen voor te bedenken.
“Maar wij zijn geen Coolblue”
Wat moet je hier nou mee? Want ik snap ook wel dat er maar 1 Coolblue is. Maar sec gesteld is Coolblue ook maar een leverancier van allerlei voornamelijk technische en elektronische producten. Niet bepaald een sexy product. De beleving van het merk is totaal anders. Juist door hun sociale media en de manier waarop ze in hun gehele proces de beleving van de klant volledig centraal stellen.
Omdenken: begin vanuit doelgroepbeleving
Als je nadenkt over je social media strategie, probeer dan eerst eens vanuit de beleving te denken van de sociale omgeving van je doelgroep dan vanuit je product.
Voorbeeld: distributeur
Zo heeft een distributeur van ijsapparaten mij eens gevraagd om voor hen te gaan Facebooken. Aangezien het hier ging om een traditionele salesgerichte organisatie heb ik ja gezegd, met de strikte voorwaarde dat we geen apparaten, aanbiedingen of advertenties mochten plaatsen. Enigszins schoorvoetend werd dit geaccepteerd. We zijn toen begonnen met het plaatsen van inspirerende ijsrecepten voor ambachtelijke ijsbereiders. Later hebben we dit uitgebreid met leuke foto’s tijdens event op de Horecava of van ijsbereiders bij hun academy in Italië. En dat werd geliked. Want het was niet alleen relevant en inspirerend maar ook leuk, herkenbaar en vol beleving.
Voorbeeld: uitzendbureau
Een uitzendbureau heeft het relatief makkelijker. Vacatures worden veel makkelijk geliked natuurlijk. Toch was het daarbij de uitdaging om ook het menselijke gezicht van het uitzendbureau te laten zien via Facebook. Immers juist de betrokkenheid van het uitzendbureau wordt enorm gewaardeerd bij opdrachtgevers en klanten. En dus zie je naast vacatures ook posts voorbijkomen als de medewerker van de maand, de vrijdagmiddagborrel en leuke dingen bij events. Met de Mannequin Challenge werd een kijkje achter de schermen gegeven.
Hoe voorkom je dat je maar wat doet op social media
Als ik mensen de vraag stel wat hun social media doel is volgt er in eerste instantie vaak even een stilte. Dit geldt zowel voor ondernemers als hun communicatie collega’s overigens. Social media is moeilijk, omdat je op een andere manier moet gaan denken en dat zit niet bij iedereen in de genen. En juist daarom is het goed formuleren van je social media doel en je strategie zo belangrijk. Anders doe je namelijk maar wat. En dat – de natuurtalenten op social media daargelaten – gaat je niet brengen wat je waarschijnlijk van social media verwacht.
Model social media
Voor het bepalen van de social media strategie gebruik ik onderstaand social media model. Hierin staan niet alleen de stappen om tot je strategie te komen (de bovenste ring van het model), maar ook de onderliggende activiteiten die horen bij een social media strategie.
Workshop social media
In de workshop Social Media help ik mijn klanten met het ontwikkelen van hun social media strategie. Dit doe ik vanuit duidelijk geformuleerde doelen zodat deze overeenkomen met de verwachtingen over social media. Moeite met het opstellen van je social media doel? Ik help je graag met inspirerende voorbeelden die raakvlakken hebben met jouw business!